Hva er egentlig BYOM, BYOD, BYOA, MTR..?

Forkortelsene sitter løst, og det kommer bare fler og fler...men hva betyr det egentlig?
28. februar 2024 av
Hva er egentlig BYOM, BYOD, BYOA, MTR..?
Skridr AV AS, Emil Christiansen Lia
| No comments yet


AV-verdenen, en verden full av tekniske begreper, spesifikasjoner og ord som ikke enkelt kan oversettes til norsk. Mitt møte med denne verdenen har vært forvirrende, gitt mange Google søk og ikke minst plaget sjefen mer enn et par ganger om dagen. Det blir ihvertfall ikke bedre når fagfolkene kommer med forkortelser og nye begreper støtt og stadig. Derfor skal jeg som ny i AV-bransjen prøve å forklare deg hva nettopp noen av disse begrepene egentlig betyr og hva de innebærer.

I takt med den stadig økende digitaliseringen av arbeidsplassen, har bedrifter og ansatte måttet tilpasse seg en rekke nye begreper og forkortelser for å håndtere de skiftende dynamikkene. Blant disse er BYOD (Bring Your Own Device), BYOM (Bring Your Own Meeting), BYOA (Bring Your Own App ), BYOT (Bring Your Own Technology) og MTR (Microsoft Teams Room ). Det er jo ikke rart at man blir forvirra? 

BYOD har revolusjonert måten ansatte jobber på ved å tillate bruk av personlige enheter i arbeidsmiljøet, og mange av de andre begrepene er en videreutvikling fra dette.  BYOM og BYOA konseptet har introdusert det å bringe med seg egne applikasjoner til arbeidsplassen, og utfordrer tradisjonelle tilnærminger til programvarebruk. MTR er konspetet med ferdigstillte møtreom, der du kun tar med deg selv. Her finner du også andre versjoner fra blant annet Google Meet, Zoom, Huawei og mange fler.


det er hovedsakelig to typer møter.


Etter mange timer på Google, titalls spørsmål til AI og uendelige "hæ?", "men.." og "Hvorfor?"  til produktspesialistene på jobben, er oppsummeringa realtivt "enkel". Det er i all hovedsak kun to forksjellige typer møter. BYOD, altså møtene der du må ha med en egen enhet og de møtene der du kun trenger å møte opp, uten noe ekstra.

BYOD, BYOA, BYOM
Etter min forståelse er BYOD​ paraplyen alle disse BYO(A,T,M) begrepene faller under. Dette er begreper  som krever at du har med deg noe til møtet, enten det er en bærbar enhet som laptop, mobil eller nettbrett.  Enten du har med deg en app eller teknologien som du trenger for at møtet skal fungere så er fellesnevneren at du må ha med noe som denne appen eller teknologien må være lastet ned på, altså en enhet. 
Det er allikvell noen små forskjeller mellom disse BYO  begrepene som jeg skal prøve å forklare.


          

BYOD

Koble til og spill av.

egne enheter

BYOD ( Bring Your Own Device)

Vi starter med det enkleste begrepet, nemlig BYOD.

Kort fortalt så handler BYOD om at ansatte kan bruke sine personlige enheter, som smarttelefoner, bærbare datamaskiner, nettbrett eller andre mobile enheter, for å få tilgang til bedriftens nettverk og utføre arbeidsrelaterte oppgaver.  Dette konseptet har for eksempel gjort at bedrifter slipper masse ledninger, programvarer, fastmonterte PC´er og standardisering av utstyr. Hver ansatt kan derfor, uansett merke, operativsystem eller  modell koble seg til utstyret og starte arbeidet.

Fordeler med BYOD


1. Fleksibilitet og Produktivitet: Ved å tillate ansatte å bruke sine egne enheter, slipper de å måtte flytte dokumenter, presentasjoner eller programmer til andre enheter. Alt de trenger er å koble til sin egen mobile enhet.


2. Kostnadsbesparelser: Bedrifter kan oppleve kostnadsbesparelser ved å unngå å kjøpe fastmonterte løsninger til hver møterom. Flere av BOYD produktene er flyttbare, og kan overføres fra rom til rom.


3. Redusert Opplæringsbehov: Når ansatte bruker enhetene de allerede er kjent med, kan opplæringsbehovet reduseres. Dette kan føre til økt effektivitet og raskere tilpasning til nye teknologiske løsninger.


4. Løsninger uten programvare: Flere BYOD produkter har en enkel Plug & Play, sånn at du ikke ikke trenger å laste ned apper eller programvere for å bruke enhetene.


5. Enhetstilpasning: Ansatte kan tilpasse sine egne enheter med spesifikke applikasjoner og verktøy som passer best til deres arbeidsoppgaver, noe som kan forbedre effektiviteten og arbeidsflyten.



Trådløs skjermdeling
          

BYOA

Ganske likt, men litt annerledes

BYOA

BYOA ( Bring Your Own Application)

Dette konseptet bygger videre på ideen om BYOD. BYOA innebærer at ansatte tar med seg og bruker sine egne applikasjoner. Dette fenomenet har blitt stadig mer relevant i en tid der ansatte har tilgang til et bredt spekter av applikasjoner.

Enkelt forklart så gir det muligheten til at ansatte kan bruke hvilke som helst apper de vil, slik at de kan bruke det de er vant til eller noe som er skreddersydd til enkelte behov.  I likhet med BYOD så krever BYOA at du har med en enhet ( appen må jo være nedlastet et sted), men det gir altså en høy grad av frihet til dine ansatte. Ofte så har BYOA muligheten til å trådløs overføring, men kan i noen tilfelle kreve at du laster ned en spesifikk app, programvare og kjøp av lisens.


Fordeler med BYOA

Individuell Produktivitet: BYOA gir ansatte muligheten til å velge applikasjoner som passer deres individuelle arbeidsstil og preferanser. Dette kan øke produktiviteten ved å tillate bruk av verktøy som ansatte er komfortable med og som passer best til deres oppgaver.

Mangfold av Verktøy: Ansattes personlige applikasjonsvalg kan være svært varierte og tilpasses deres spesifikke behov. Dette kan føre til et mangfold av verktøy som dekker ulike aspekter av arbeidet, for eksempel kommunikasjon, prosjektstyring, eller kreativitet.

Teknologisk Fleksibilitet: BYOA gir organisasjoner en mer fleksibel tilnærming til teknologibransjen. Ansatte kan dra nytte av nye og innovative applikasjoner uten å være begrenset av bedriftens standardiserte programvare.

BYOA

Det kan også by på noen utfordringer..

Utfordringer for IT-administrasjonen: Implementering av BYOA kan presentere utfordringer for IT-avdelingen når det gjelder administrasjon, sikkerhet og kompatibilitet med eksisterende systemer. IT må håndtere en variert mengde applikasjoner og sørge for at de er i samsvar med organisasjonens retningslinjer og standarder.

Sikkerhetsutfordringer: Bruk av personlige applikasjoner kan potensielt introdusere sikkerhetsrisikoer, som kan omfatte datasikkerhet, personvern og kompatibilitetsproblemer med eksisterende sikkerhetsinfrastruktur. 

Standardisering: Om bedriften skulle ønske å endre til et standardisert system, der alt er likt for alle, vil det også være mye jobb i samle, flytte, konvertere og tilgjengeligjøre data til det nye systemet.


Discover

BYOM

For det meste en trådløs BYOD

Trådløs møte

BYOM ( Bring Your Own Meeting)

Begrepet BYOM  refererer til praksisen der ansatte bruker sine egne verktøy og plattformer for virtuelle møter og samarbeid, i stedet for å stole utelukkende på bedriftens valgte møteløsninger. Dette konseptet har blitt stadig mer relevant med økningen av fjernarbeid og distribuerte team.

Det vil si at du som ansatt kan selv velge om du vil gjennomføret møte i Zoom, Teams, FaceTime, Google Meet eller hva enn du måtte ønske. 

Akkuratt som BYOD tar du med deg en enhet.

Hva er forskjellen fra BYOD?

BYOM betyr at rommet tilpasser seg det brukeren tar med seg inn i møterommet. Innenfor en BYOM-omgivelse kobler enheten brukeren tar med seg inn i rommet seg til og styrer romteknologien, og gir en personlig brukersentrert opplevelse gjennom enheten de allerede er kjent med.

BYOM er også mest kjent for å være det trådløse alternatve til BYOD.

BYOD møteromsløsning
    

Ferdige møteromsløsninger.

Når du kun trenger deg selv.

Microsoft teams room

MTR, GMR...

 Microsoft Teams Room eller Google Meet Room er markedsførings navn som nærmest har blitt fagnavn. Dette er rom med ferdiginstallerte systemer, altså skjerm, lyd, kamera og et panel der du kan bli med i møter kun ved å trykke på panelet. Rommet styres av panelet, og man kan selv velge hvilket utstyr som passer best til rommet eller type møter du gjennomfører.

For å delta i møtet eller presenter arbeidet trenger du strengt tatt kun deg selv og et rom som har et fungerende system.

Dette er rom som krever lisenser for å kunne brukes. 

Fordeler

Enkel Administrasjon og Vedlikehold:  Sentralisert administrasjon for IT-avdelingen. Dette gjør det lettere å distribuere oppdateringer, administrere enheter og overvåke ytelsen fra ett sentralt punkt.

Integrasjon med Romreservasjoner: Kan integreres med systemer for romreservasjoner, slik at brukere enkelt kan planlegge møter og reservere rom direkte fra Teams-plattformen.

Støtte for Flere Enheter: Støtter forskjellige enheter som videokameraer, mikrofoner og berøringsskjermer, noe som gir fleksibilitet og tilpasningsmuligheter basert på behovene til møterommet.

Sikkerhets- og Personvernfunksjoner: MTR er bygget med sikkerhet i tankene, og det støtter de sikkerhets- og personvernfunksjonene som er nødvendige for bedriftsmiljøer. Dette inkluderer autentisering, kryptering og samsvar med regelverk.

Støtte for Whiteboard-funksjonalitet: MTR gir støtte for digitale whiteboards, slik at deltakere kan samarbeide og dele ideer i sanntid.

Integrering med Økosystemet: MTR har muligheten til å integrere seg med andre Microsoft-produkter og tjenester, som SharePoint, OneNote og Power BI, for å gi en helhetlig og integrert samarbeidsopplevelse.

GMR, Google meets rooms har akkurat de samme kvalitetene, bare at den er kompatibel med Google sine programmer.


Google meets room

Kort oppsummert

To typer møter, med mange alternativer

Sånn jeg ser det nå, så er det altså hovedsakelig to løsninger på møterom. Én der du må med deg noe, eller én der du kun har med deg selv.

BYOM, BYOA, BYOT, BYOD er alle løsninger der du må med deg noe, men er i forhold til ferdigstillte løsninger veldig mye rimeligere, ihvertfall om du er en liten eller mellomstor bedrift. En annen fordel er at det ekstremt enkelt, en engangssum og du kan kjøre alt av programmer du selv ønsker, så lenge du har det på din egen enhet.

Disse ferdigstillte møteromsløsningene er selvfølgelig enkelt de også, men de koster mer å sette opp, er ikke særlig flyttbare og krever lisenser. I min mening så er dette mer egnet til store selskaper, som regelmessig har møter med mange deltakere, og trenger noe alle på kontoret klarer å operere.

Fortsatt litt usikker på hva som passer deg og din bedrift? - Ta kontakt for en uforpliktene prat!

BOYD innex

Hvordan velge riktig BOYD produkt?

Vi i Skridr er så heldige å være samarbeidspartnere med de beste innen BOYD, nemlig Innex fra FunTech. FunTech er et firma fra Taiwan, som brøyter vei for brukervennlighet, AI-Teknologi og flyttbare møterom.  Her får du alle BYO begrepene i samme produkt, uten at du trenger laste ned noe.

Her har du løsninger der du kun trenger én kabel på bordet, der du kobler produktet direkte inn i din egen enhet med en USB-C. Innex produktet sender deretter trådløst til en mottaker som du plasserer på skjermen.   

Innex Cube, et 360 graders kamera med AI funksjoner som gir 4K oppløsning, god lyd og talegjenkjenning, alt i 360 grader.

Innex Connect, gir trådløs skjermdeling med innebygd høyttaler og mikrofon, sånn at du med ett trykk kan starte et møte eller en presentasjon.  Her kan du også få med et kamera med AI-bevegelsestyring og 4K oppløsning for å lage et komplett møterom.

Les mer om Innex her!

Logg inn to leave a comment
møterom byod møteromsløsninger microsoft teams room google meet room byoa mtr glassboard touch skjerm konferanse lyd yealink byom møteromsutstyr legamaster digitale skilt digtal signage kontrollrom