Endre forbrukeradferden med digitale skilt!

Digitale skilt er mer enn bare reklame. Du bygger også kundereisen og påvirker forbrukeradferden!
11. april 2024 av
Endre forbrukeradferden med digitale skilt!
Skridr AV AS, Emil Christiansen Lia
| No comments yet

Mange ser på digital skilting som bare en moderne måte å reklamere på, men visste du at det er bevist at bruken av dette kan være med på å kunne endre kundereisen og oppfattelsen kunder har av deg og din bedrift?

Utallige markedsundersøkelser har  utforsket dette, og nå har det også blitt en del av pensum iblant flere markedsføringsstudier. Digitale skilt er blitt en essensiel del av måten bedriften presenterer seg for kunden, hvordan kunden oppfatter bedriften og effekten det har på kjøpsbeslutningene.


Større effekt enn man tror

hva gir det kunden?

bestillingskiosn interaktiv skjerm

Forenkle kundereisen

Kioskene til venstre har du sikkert sett eller brukt før. Dette er et klassisk eksempel på en interaktiv skjerm som mange fast food steder har tatt i bruk. Ved å bruke denne har steder som McDonals kortet ned ventetiden, kuttet køen til kassa og gjort kundene mer selvstendige. Flere velger å kalle dette for en revolusjon i måten fast food bransjen blir drevet.

Dette er ikke bare tidsbesparende for kunden men også kostnadseffektivt for bedriften! Bedriften kan enkelt dele informasjon og nyheter fra hovedkvarteret ut til flere hundretusen skilter rundt om.

Digitale skilt er perfekt til å vise frem spesielle produkter, kampanjer,  kart over butikken eller til å få kunden til å interagere med ditt budskap.

Oppdag mer

Sensorisk stimuli

Vi mennesker er ganske enkle. Ser vi noe som beveger seg, blinker eller har skarpe farger så fanger det oppmerksomheten. Digital skilting har 7 ganger bedre blikkfang enn standardplakater. Impulskjøp øker med 162% og gir 42% gjennomsnittlig salgsøkning.*

Har du i tillegg innhold som er engasjerende og som skaper interesse er du nesten over målstreken. Det er dog viktig at du har innhold som reflekter bedriften, merkevaren og image ditt, slik at innholdet står til forventingene til kunden. 

Digitale skilt er også en effektiv måte å skape en atmosfære i butikken. Antall besøkende i butikk har i de siste årene vært på vei nedover, og folk handler mye på nett. Derfor er det flere og flere fysiske butikker som må gjøre mer for å tiltrekke seg kunder fysisk inn i butikkene. Derfor har behovet om å skape en unik kundereise vokst frem. Dette kan blant annet gjøres ved å ha flere interaktive skjermer der kunder kan se, lære og utforske produker og kampanjer.


*(Kilde: POPAI (Point of Purchase Advertising Institute) og I-Open Environsell (USA) sin markedsundersøkelse i 225 kjøpesentra i USA.) 

Skridr Gif sensorisk stimuolig

Skill deg ut fra mengden!

Digitale skilt har blitt ganske normalt de fleste steder, så det gjelder å kunne skille seg ut fra mengden. Dette er det flere som gjør ved å bruke masse penger på influencere, kjendiser og andre samarbeid, men god bruk av digitale skilt trenger ikke koste skjorta.

Unike bilder og videoer som er tilpasset ditt publikum funger svært godt. Det gir kunden følelsen av at bedriften bryr seg, er moderne og tilpasningsdyktig. Noe som virkelig skiller seg ut fra mengden er videovegger, det kan skapes ved å sette flere skjermer sammen eller bruke spesialtipassede LED- vegger for absolutt best kvalitet. Dette gir deg store, skarpe overfalter sånn at du virkelig kan fange oppmerksomheten.

Se mer



Hvordan måle effekt?

RUN digital skilttin til butikik


Pengene tilbake for investering? 

De fleste bedriftsledere har skjønt at det er «Return-on-Investment», ROI som gjelder når man setter av penger til markedsføring, men det kan være vanskelig å måle skjermpublisering med mindre man kjører kampanjer. Eksempelvis, kan måleavkastningen være så enkelt som å måle en økning i salg av et bestemt produkt i kampanjetiden.

Hvordan måle man egentlig digital skilting?

Bruk av QR-koder på skjerm, for å se antall kjøpere kan være nyttig. En annen prøvd testmetode  er å inkludere samhandling med brukeren, med «call to action» eller CTA. Hvis målet med digital skilting er å kjøre flere personer til nettstedet ditt, kan du markedsføre en unik nettadresse på bildene dine. Antallet personer som får tilgang til nettstedet ditt fra denne nettadressen, gir en indikasjon på effektiviteten av innholdet på digital skilting. Dette kan oppfordres med rabatter eller premier.

Nå er det ofte ikke målinger som ROI som er motivet bak å skaffe seg skjermer, men heller å skape ett attraktiv og innbydende miljø som drar kunden til butikken. Vi mennesker dras til skjermer og levende bilder, da det skaper nysgjerrighet. 

A-B testing!

Usikker på om kampanjen din fungerer eller om en annen type kampanje hadde fungert bedre? - Det er null problem med digitale skilt. Sett av tid til hver kampanje, mål effekten av den, også kjører du den andre kampanjen. Du kan også kjøre ulike kampanjer på ulike steder både lokalt eller eksternt, og se hvilke som gir best effekt. Bare pass på at omgivelsene er så like som mulig for minst mulig feilkilder i forskningen!

Ulike bransjer har ulike behov.

- Vi hjelper deg med å dekke ditt ditt behov.

Å velge riktig type skjerm er ikke lett, og det er flere faktorer du må tenkte på:

1. Størrelsen, formen og type skjerm 
Velg en størrelse og form som passer til plassen og sikrer god synlighet. Vurder om den skal være interaktiv. 

2. Innholdet 
Sørg for at innholdet er engasjerende, informativt og relevant for seeren.

3. Riktig type skjerm 
Velg en skjerm som passer til ditt behov. Tenk gjennom lysstyrke, levetid og omgivelsene (F.eks ute/inn, direkte sollys, vindu m.m.). 

4. Plassering  
Vurder nøye hvor de digitale skiltene skal plasseres for maksimal synlighet og effekt. (f.eks om den skal stå på bakken, henge på veggen eller fra taket.)


Det er vanlig for butikker å ha skjermen enten stående eller hengende på vegg for å treffe blikkfangene til kunder, mens flyplasser,  bussterminaler og restauranter bruker større hengende skilt for at flest mulig skal kunne se informasjonen. 


Kontakt oss for en uforpliktende prat om digitale skilter (eller noe annet)!

Logg inn to leave a comment
møterom byod møteromsløsninger microsoft teams room google meet room byoa mtr glassboard touch skjerm konferanse lyd yealink byom møteromsutstyr legamaster digitale skilt digtal signage kontrollrom