Hva er egentlig digital signage?

-og  hva kan det brukes til?
15. mars 2024 av
Hva er egentlig digital signage?
Skridr AV AS, Emil Christiansen Lia
| No comments yet

Digital signage eller digital skilting blir som regel tenkt på i sammenheng med reklame, men det kan også brukes til mye mer! Digital skilting er en ny måte å drive målrettet kommunikasjon og interaksjon med kunder og ansatte, uansett om du ønsker å dele informasjon, vise frem menyer, fortelle historier og skape unike kundereiser.- Det er kun din egen kreativitet som setter begrensingene. 

Digital skilting er kanskje  ikke et begrep du har tenkt mye over, men det er allikvell noe man ser overalt. Flyplasser, sykehus, kjøpesentere, restauranter og til og med det lokale gatekjøkkenet benytter seg nok av dette. Kun innholdet varierer. Digital skilting fungerer like bra ute, som inne, men må imidlertid være vanntette og inneholde tilstrekkelig med kjøle,varme og luftstrømmingssystemer som sikrer utendørs drift. Du kan ha digitale skilt stående, hengende, på veggen, og du kan ha interaktive og ikke-interaktive. Det å finne riktig type som passer ditt behov er en prosess som det er viktig å tenke nøye gjennom! 

moderne skilting

Digital skilting kort fortalt

Ulike bruksområder

Selvom de fleste tenker på reklame når de hører digitale skilt har det fått et veldig større bruksområde enn mange tror.

 Mange velger også å bruke disse skjermene som informasjonsskjermer. Dette gir muligheten til å kunne styre all informasjon som blir sendt på flere ulike steder fra ett sted. Dette vil si at man enkelt kan  tilpasse innholdet basert på plassering og hvilken infromasjon som er viktig å vise på de ulike stedene! Dette er vanlig å se på samlingspunkter som f.eks flyplasser, sykehus og hoteller.

Ulike bruksområder for digital skilting / digital signage
digital skilting front

Skap en unik kundereise

Det finnes hundrevis av forskjellige typer digitale signage løsninger på markedet. Enten du vandrer rundt i en butikk, et kjøpesenter eller på et sykehus, sitter på et venterom eller fyller bensin på en nærliggende bensinstasjon, så kan du finne digital signage i flere størrelser og formater.

Flere tradisjonelle butikker har derfor gått vekk fra de gamle plakatene og kartene som har stått rundt i butikken. Isteden kan de skape en unik opplevese ved bruken av lyd, bilde og video. Dette gir muligheten for å presentere produkter, bilder og informasjon på en helt unik måte.

Digital skilting er en flott måte å fange oppmerksomheten til forbipasserende og gir kunden en sensorisk stimuli, slik at de ønsker å se mer! - Les mer om effekten fra digital skilting lengre ned i artikkelen!



De vanligste typene

stående digital skilting

Frittstående 

Gulvmonterte skjermstativer er mer betydningsfulle eksempler på digital signage, og er ideelle for å skape en interaktivitet med kunden. Frittstående skjermer, slik som skjermer med berøringsskjermfunksjon, er spesielt nyttige for interaktiv bruk, for eksempel på skjermer som har berøringsskjermfunksjon i stedet for LCD-skjermer.

Videovegg stor

På vegg

Digitale plakater er den enkleste formen av digital signage. Hvis du er ny på digital signage, så er digitale plakater et flott sted å starte. De er enkle å lage og installere, kan brukes i både portrett og landskap, og tar ikke mye plass.

Digitale plakater er ideelle når plassen er begrenset. Perfekt for bruk som digitale menytavler, eller som digitale plakater til salgssteder. I motsetning til tradisjonelle plakater, så kan du oppdatere innholdet i løpet av få minutter. Har du stor plass, så kan også skjermene bygges sammen, slik at du kan skape en helt unik videovegg som virkelig tar forbipasserende med storm!


digital skilt tak

Hengende fra tak

Skjermer som er hengt i taket og kan brukes for å dele informasjon som veivisning og generell informasjon. Takmonterte skjermer får mindre oppmerksomhet, men det er ideelt hvis du ønsker å produsere noe mindre påtrengende enn en frittstående skjerm. Disse er vanlige å se hos blant annet restauranter , cafe´er og kiosker, da de ofte presenterer menyer og annen informasjon alle skal kunne se.

Interaktiv eller non touch

Interaktive digitale skilt er i stor vekst! Spesielt i de siste årene har du kunne merket endringene når du for eksempel besøker McDonald eller Burger King og du kan bestille mat fra interaktive kiosker.- Dette er også en type digital skilting. Når de er i hvilemodus kan du vise frem den informasjonen eller reklamen du ønsker, eller den kan stå klar inne i bestillings modus! Dette er en flott måte å vise at bedriften din er moderne, og ikke minst forenkle og korte ned ventetid blant kundene.

Non-touch forklarer seg selv. Det er et skilt man ikke får noe effekt av å ta på. (utenom fingermerker). Dette er typiske informasjonsskilt som viser retninger, tider, avganger osv. Dette er også de skiltene som ofte henger i tak, står ute eller er plassert med skjermen ut mot der folk passerer.

Stående digitale skilt

Hvorfor digital skilting?

Mer enn bare skjerm

Effekten av digital skilting

Digital signage har 7 ganger bedre blikkfang enn standardplakater. Impulskjøp øker med 162% og gir 42% gjennomsnittlig salgsøkning*

Digital signage er en ny og hurtigvoksende mediekanal som gir høy oppmerksomhet og inspirerer til økt salg. Store digitale skjermer er et perfekt hjelpemiddel til å vise reklame, profilering og offentlig informasjon ved hjelp av lyd, bilder og film. Annen verdifull informasjon man kan dele er annonser, nyheter, kartløsninger, menyer, åpningstider m.m.

Mesteparten av reklamene vi blir eksponert for på daglig basis er analoge. Det vil si plakater, bannere, roll-ups og liknende. Dette er fine virkemidler i reklamesammenheng, men får dessverre ikke alltid den oppmerksomheten den fortjener da det er "dødt" materiale. Men når vi i et miljø passerer en skjerm med bevegelse og lys vil vi automatisk stoppe opp og investere ekstra tid i det vi ser da vi instinktivt blir tiltrukket av dette. Så om du ønsker å få mer ut av din markedsføring bør du vurdere å ta i bruk digital skilting.


*(Kilde: POPAI (Point of Purchase Advertising Institute) og I-Open Environsell (USA) sin markedsundersøkelse i 225 kjøpesentra i USA.) 

digital infoskjerm flyplass

En kostnadseffektiv løsning

Gjør kundeopplevelsen bedre. Underhold dine kunder og gjør kundeopplevelsen bedre mens de for eksempel venter i kø. Med digital signage vil ventetiden oppleves kortere og du minimerer frustrasjonen.

Digital signage oppdateres når du vil. Du kan enkelt endre innholdet på skjermene, du kan for eksempel vise været, nyheter, t-bane/tog eller busstider eller andre aktuelle emner. Du vil alltid kunne vise relevant informasjon for din målgruppe.

Digital signage er mer kostnadseffektivt enn plakater. Skjermpublisering er også mer dynamisk, du kan kjøre tidsriktige kampanjer som også er målrettet mot en spesifikk gruppe f.eks. en lokal gruppe mennesker.

Ved bruk av levende bilder kan skjermene engasjere og trekke til seg publikum. I motsetning til en printsannonser, som også har en begrenset levetid, er levende bilder på skjerm noe som alle tiltrekkes av – du vil kunne skape oppmerksomhet og levere mer minneverdige opplevelser.




digital signage butikk
Digital skilting bedrift

Intern og ekstern informasjon

Produktiviteten forbedres med 20 - 25%

Digital signage er et effektivt verktøy dersom du ønsker å nå ut til mange ansatte på forskjellige lokasjoner.

Å kunne kommunisere ut din bedrifts budskap effektivt, til rett tid og på rett sted er avgjørende for å engasjere kundene dine. Om det er i en butikk, i et kjøpesenter, på en restaurant eller på en flyplass, så gjør digitale signage det mulig å skape mer engasjement.

Studien fra "The McKinsey Global Institute" viser at produktiviteten blant de ansatte økte med hele 20-25% ved god informasjon.


Enkelt og greit

hvordan fungerer det?

Hvis du noen gang har lurt på hvordan digital signage fungerer, så er du ikke alene. En komplett digital signage løsning består av tre viktige komponenter:

Innholdsstyring

1. Et innholdsstyringssystem (CMS) Det er her du laster opp alle grafiske elementer som bilder, grafikk, informasjon og videoer du vil vise på skjermene dine.

Vi bruker NovoDS fra Vivitek, da kan du opprette, publisere og administrere innhold enkelt fra din egen pc.

Mediespiller

2. Digital signage mediespiller Når du har lastet opp dine grafiske elementer til CMS-en, blir de sendt over via nettverket til den interne eller eksterne mediespilleren. Leverandører pakker ofte mediespilleren med den valgte programvaren for digital signage.

Riktig skjerm

Skjermen er hvor det valgte innholdet skal vises. Det er flere variabler du må ta i betraktning når du velger riktig skjerm, for eksempel pris, funksjonalitet, kvalitet, holdbarhet og plassering.

Vivitek digial signage DK

Er digital skilting noe for deg?

Her er noen spørsmål du må vurdere når du lurer på om digital signage kan være til nytte for bedriften din eller ikke:

  • Har du et økende behov for å nå ut til og engasjere store målgrupper?
  • Er det viktig for deg at innholdet ditt skal være enkelt å endre og dynamisk / forskjellig innhold til forskjellig tid?
  • Trenger bedriften din å markedsføre nye eller eksisterende produkter / tjenester?
  • Er du opptatt av å bygge opp din bedriftens merkevare?
  • Er kundeopplevelsen viktig for deg?



Lær mer

Ta kontakt med oss- så kan vi sammen finne den beste løsningen for ditt behov! Som distributør fikser vi alt fra konsultasjon, montering og service.


Logg inn to leave a comment
møterom byod møteromsløsninger microsoft teams room google meet room byoa mtr glassboard touch skjerm konferanse lyd yealink byom møteromsutstyr legamaster digitale skilt digtal signage kontrollrom